Wprowadzenie
Francuska marynarka wojenna zatwierdziła już zastosowanie opatentowanej technologii przyrostowego wytwarzania Meltio do rzeczywistych manewrów morskich. Ostatnio lotniskowiec Charles de Gaulle skorzystał z technologii Meltio do produkcji i naprawy części metalowych ze stali nierdzewnej w celu kontynuacji fazy eksperymentalnej drukarki 3D Meltio M450.
Zastosowanie technologii Meltio przez francuską marynarkę wojenną
Inżynierowie francuskiej marynarki wojennej z bazy logistycznej i arsenału w Tulonie (południowa Francja) otrzymali od lotniskowca Charles de Gaulle charakterystykę i właściwości części metalowej, którą potrzebowali. W trybie zdalnej pomocy, Meltio M450 z lądu przetworzył informacje i wyprodukował wymaganą część przy użyciu technologii przyrostowej Meltio, co okazało się sukcesem. Celem było rozwiązanie natychmiastowych potrzeb w zakresie napraw i produkcji części ze stali nierdzewnej na pokładzie z unikalną technologią przyrostowego wytwarzania.
Ewolucja druku 3D w sektorze morskim i marynarki wojennej
Przyrostowe wytwarzanie w przemyśle morskim i obronnym marynarki wojennej znacznie się rozwinęło w ostatnich latach i ma różne zastosowania, nie tylko do prototypowania. Od śrub okrętowych, promów rzecznych i dławnic kablowych po zawory okrętów podwodnych, zastosowania druku 3D dla części końcowych i produkcyjnych zyskują na znaczeniu. Posiadanie drukarki 3D Meltio oferuje unikalną przewagę, pozwalając na produkcję części na miejscu na żądanie lub ich naprawę w zależności od potrzeb.
Przypadek francuskiej marynarki wojennej
Francuska marynarka wojenna zgłosiła, że metalowy druk 3D Meltio umożliwił im rozwiązanie awarii na lotniskowcu Charles de Gaulle. Statek ten prowadził operacyjne ćwiczenie konserwacyjne w środowisku o wysokiej intensywności, zorganizowane przez Służbę Wsparcia Floty (SSF), które odbywało się w warsztatach departamentu logistycznego marynarki wojennej w Tulonie.
Głównym celem ćwiczenia było zapewnienie, że procedury i rozwiązania stosowane do naprawy uszkodzeń statków są wystarczająco solidne i skuteczne, aby działać w rzeczywistych warunkach bojowych lub operacyjnych. Chciano więc przetestować i upewnić się, że metody napraw są skuteczne i niezawodne nawet w sytuacjach wysokiego ciśnienia i nagłych wypadków.
Korzyści z technologii druku 3D Meltio dla sektora obronnego
Technologia druku 3D Meltio wywarła znaczący wpływ na różne branże, a sektor morski i stoczniowy nie jest wyjątkiem. Meltio, dzięki swoim zaawansowanym rozwiązaniom do druku 3D, znacznie przyczynił się do ewolucji procesów produkcyjnych i dodatkowo prezentuje liczne zalety:
- Produkcja spersonalizowanych komponentów: Meltio umożliwia produkcję na żądanie spersonalizowanych komponentów, co jest szczególnie przydatne dla części trudnych do pozyskania lub wymagających długich terminów dostaw.
- Redukcja wagi i materiału: Jedną z głównych zalet druku 3D jest możliwość optymalizacji projektowania części w celu zmniejszenia wagi bez kompromisów w zakresie wytrzymałości strukturalnej.
- Szybkie prototypowanie: Cykl rozwoju produktu jest znacznie przyspieszony, co umożliwia szybsze i bardziej efektywne innowacje.
- Naprawa i konserwacja: Technologia Meltio jest również wykorzystywana do naprawy i konserwacji istniejących komponentów. Zamiast wymieniać całe części, można naprawić tylko uszkodzone obszary, co pozwala zaoszczędzić czas i koszty.
- Materiały rozwinięte: Meltio opracowało rozwiązania umożliwiające wykorzystanie szerokiej gamy materiałów, w tym zaawansowanych metali takich jak stal nierdzewna, tytan czy stopy niklu.
Przyszłość zastosowań technologii Meltio
Francuska marynarka wojenna rozważa już włączenie tej technologii do nadchodzących ćwiczeń w rzeczywistych warunkach, a w przyszłości może nawet zainstalować drukarki Meltio na pokładach swoich statków. Francja, po Stanach Zjednoczonych i Hiszpanii, jest trzecim krajem, który z powodzeniem zintegrował technologię Meltio w swoich testach, aby przyjąć hiszpańską technologię.
Meltio nie tylko rewolucjonizuje sposób, w jaki armie na całym świecie podchodzą do produkcji i napraw, ale także staje się strategicznym partnerem technologicznym dla przyszłych planów rozwoju wojskowego i bezpieczeństwa.