Wstęp
Technologia osobistych pojazdów latających, jeszcze kilka lat temu obecna głównie w wizjach science fiction, stała się rzeczywistością dzięki firmie Jetson. Projekt Jetson One – kompaktowy, elektryczny statek powietrzny – został opracowany z myślą o zrewolucjonizowaniu transportu osobistego, eliminując problem korków i zapewniając użytkownikom swobodę poruszania się w przestrzeni powietrznej. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, takich jak druk 3D, projekt ten stał się bardziej opłacalny i efektywny w produkcji. Pod koniec 2023 roku pierwsze egzemplarze Jetson One trafiły do klientów, co stanowiło przełomowy moment dla tej innowacyjnej formy transportu.
Wyzwanie: Lekka i Wytrzymała Konstrukcja
Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stanęli inżynierowie Jetson, było stworzenie konstrukcji, która byłaby jednocześnie lekka i wytrzymała, co jest kluczowe dla wydajności i bezpieczeństwa pojazdu latającego. Tradycyjne metody produkcji ograniczały możliwości projektowe i zwiększały masę pojazdu, co mogło negatywnie wpłynąć na jego osiągi.
Rozwiązanie: Druk 3D jako Narzędzie Innowacji
Zastosowanie technologii druku 3D, a konkretnie metody selektywnego spiekania laserowego (SLS), umożliwiło stworzenie bardziej zaawansowanych komponentów o skomplikowanych geometriach, które byłyby niemożliwe do wytworzenia przy użyciu tradycyjnych metod. Dzięki drukowi 3D zespół projektowy mógł szybko iterować na wczesnych fazach prototypowania oraz produkować finalne elementy bezpośrednio z modelów CAD. Jak mówi Alec Bialek, dyrektor ds. badań i rozwoju w Jetson: „Druk 3D pozwala nam projektować komponenty o skomplikowanych kształtach, które jednocześnie są lżejsze i mocniejsze niż te wytwarzane tradycyjnymi metodami. Dzięki tej technologii mogliśmy znacząco obniżyć masę pojazdu, nie rezygnując z wytrzymałości”.
Zastosowanie Technologii SLS
Jetson zdecydował się na zastosowanie druku 3D w technologii SLS, która pozwala na tworzenie precyzyjnych i wytrzymałych elementów. Druk w technologii SLS eliminuje potrzebę stosowania struktur wspierających, co zmniejsza ilość zużywanego materiału oraz skraca czas produkcji. Współpraca z polskim producentem drukarek SLS, firmą Sinterit, umożliwiła Jetson produkcję komponentów w sposób bardziej efektywny i ekonomiczny. Modele drukarek Lisa Pro i Lisa X zostały wykorzystane do produkcji kluczowych elementów pojazdu, takich jak ramy kontrolerów, uchwyty paneli sterowania oraz osłony radarów i anten GPS.
Od Prototypu do Produkcji Masowej
Początkowo druk 3D w Jetson One był wykorzystywany głównie do prototypowania, jednak szybko okazało się, że jego zastosowanie może znacząco przyspieszyć produkcję finalnych komponentów. Elementy drukowane w technologii SLS charakteryzują się wysoką precyzją i wytrzymałością, co pozwoliło na ich integrację bezpośrednio w końcowych wersjach pojazdu. Jetson produkował m.in. elementy układów sterowania, osłony aerodynamiczne oraz elementy strukturalne, które wymagały zarówno wytrzymałości, jak i redukcji masy. Dzięki współpracy z Sinterit udało się uzyskać znacznie szybsze tempo produkcji w porównaniu do tradycyjnych metod, co było kluczowe dla realizacji dostaw pierwszych egzemplarzy pojazdów pod koniec 2023 roku.
Sukces Rynkowy i Dalszy Rozwój
Pod koniec 2023 roku pierwsze egzemplarze Jetson One zostały dostarczone do klientów, co stanowiło ogromny krok milowy dla projektu. Dzięki drukowi 3D możliwe było sprostanie oczekiwaniom klientów oraz zachowanie wysokiej jakości wykonania pojazdów. Technologia druku 3D pozwoliła również na wprowadzenie w krótkim czasie poprawek do projektu, wynikających z informacji zwrotnych od użytkowników pierwszych modeli. Plany na 2024 rok zakładają dalszy rozwój produkcji oraz udoskonalanie komponentów pojazdu przy użyciu druku 3D. Jetson zamierza także zwiększyć swoją obecność na rynku międzynarodowym, a dzięki elastyczności, jaką oferuje technologia druku SLS, jest gotowy na wprowadzanie szybkich modyfikacji, które mogą dostosować pojazdy do specyficznych wymagań poszczególnych rynków.
Podsumowanie
Jetson One to przełomowy projekt, który dzięki zastosowaniu druku 3D może zrewolucjonizować sposób, w jaki postrzegamy transport osobisty. Współpraca z firmą Sinterit i wykorzystanie technologii SLS pozwoliło na stworzenie lekkiej, a jednocześnie wytrzymałej konstrukcji, która sprawdza się zarówno w produkcji prototypów, jak i finalnych pojazdów. Zastosowanie druku 3D nie tylko obniżyło koszty produkcji, ale również pozwoliło na szybsze dostarczenie pojazdów na rynek, co było kluczowe w realizacji dostaw do pierwszych klientów pod koniec 2023 roku.